4 x kasvisruoka, joka maistuu lapselle!

Meillä taapero on erittäin tottunut kasvisruokien syöjä vaikkemme ole kasvissyöjiä. Tiedän, että moni vanhempi saattaa tuskastella asian suhteen ja haluaisi kuitenkin tarjota lapselle joskus jotain kevyempääkin ja terveellisempää vaihtoehtoa. Voisiko näistä resepteistä olla apua?

Olen tullut siihen tulokseen, että lasten kanssa moni asia on tottumiskysymys. Varmasti toki vegeperheissäkin löytyy ruoka, josta lapsi ei vaan tykkää, mutta minusta tuntuu, että moni perhe ei vaan ole tarjonnut tarpeeksi kasvispohjaista ruokaa lapselle, jotta sen syöminen olisi muodostunut normiksi? Me olemme saaneet esimerkiksi päiväkodissa paljon palautetta siitä kuinka monipuolinen syömäri poikamme on. Niinä päivinä kun päiväkodin ruoassa on ollut mm. papuja niin Emilio on kuulemma ollut melkeinpä ainut joka ei ole nirppaillut ruokansa kanssa. Mielestäni se on aika järkyttävä tieto? Pidin aikoinaan tärkeänä kiinteiden maistelun alkaessa, että lapsi tottuu sellaisiinkin aineksiin, joita ehkä harvemmin käytetään suomalaisessa ruoanlaitossa (tai ainakaan valtion tarjoamassa ruoassa). Ne usein sattuivat olemaan jotakin kasvipohjaista: papuja tai linssejä, tofua, kikherneitä, tankoparsaa, siemeniä, kvinoaa jne. Ja nuo ovat muuten juuri niitä parhaimpia proteiininlähteitä ilman lihan haittavaikutuksia. 

Nyhtismakaronilaatikko (voi tehdä myös härkiksestä)


Valmista laatikko vanhaan tapaan, mutta lisää vain jauhelihan tilalle nyhtökauraa. Paistoin sen runsaassa öljyssä ja maustoin omia lempimausteitani käyttäen. Nyhtistä ei kannata kuivattaa kamalasti pannulla, joten sekaan voisi heittää hieman tomaattisosetta tai kermaa. Makaroni oli täysjyvälaatua kuten minun ohjeissani aina. Munamaidon tein kauramaidosta. Päälle normaalisti juustoraastetta ja uuniin. Itse tuunaan jokaista ruokaa aina kasviksilla, tännekin voi joukkoon sujauttaa mitä kaapista sattuu löytymään: porkkanaa, paprikaa..

Spagettia ja tofua 


Tofu kannattaa olla marinoitua, tässä ruoassa se oli basilikamaustettua. Tykkään paistaa sitä pitkään pannulla, jotta se rapsakoituu ja saa väriä. Tomaattikastikkeen voi tehdä sen jälkeen erikseen ja kypsentää sitä sen verran että valikoidut vihannekset kypsyy. Tässä käytin vain kesäkurpitsaa. Lisäsin tofut ja basilikasilpun vasta viimeisenä kastikkeeseen. Yksi vaihtoehto on myös kaataa spagetin kypsyttyä koko hoito sekaisin, jolloin ruoka on pastamaisena yhdessä kattilassa.

Kasvisrisotto



Risotto on aika helppo ja maistuva ruoka. Itselläni on kaapissa puuroriisiä, joten olen käyttänyt sitä risottoihin. Valmistan vedestä ja parista  kasvisliemikuutiosta 7-8 dl kasvislientä ja koska viiniä en käytä niin pari desiä laimennettua sitruunamehua ajaa asian. Heitän sipulit ja raa'at riisit pannulle ja alan pikkuhiljaa imeyttää tuota nestesatsia riisiin. Risotto saa jäädä hieman vetiseksi. Viimeisenä, riisin ollessa melkein kypsää, lisään silputun pinaatin ja linssit. Olen tehnyt tätä monella eri variaatiolla ja ruoan voi viimeistellä lautaselle vaikkapa avokadon kera. Tästäkin tulee sellaista mukavaa mössöä, joka pysyy hyvin taaperon lusikassa. 

Kidneypapukastike


Tässä on oma ehdoton suosikkini. Kidneypapukastike käy sekä pastan että riisin kanssa ja sen voi valmistaa kuten jauhelihakastikkeen. Kuten kaikki ruokani niin myös tämän aloitin sipulin ja valkosipulin kuullotuksella öljyssä. Itse tein kastikkeen tomaattisosepohjaan ja keitin siinä paprikan ja porkkanat kypsiksi. Viimeisenä lisäsin valkosipulituorejuustoa puoli pakettia, kaurakermakin olisi antanut makuun pehmeyttä. Sitten joukkoon pavut ja silputtu basilika. Nam! Rucola tai muu tuoresalaatti viimeistelee aterian. 

Mitä pidit? :)

Ja ompa muuten meilläkin jotain mitä poika ei suostu syömään ja se on salaatti. Sehän ei oikeastaan ole pikkulasten ruokaa ja siihen on vaikeaa totuttaa kiinteitä maistelevaa, koska se voi olla hieman riskialtis ja vaikea maisteltava. Se on siis raaka-aine, johon ei olla luotu mitään suhdetta, joten sitä on ollut nyt vaikeaa lisätä lautaselle. Olen kuitenkin keksinyt keinon siihen: pilkon suoraan pojan lautaselle esimerkiksi pinaattia, basilikaa tai rucolaa pieneksi silpuksi ja sotken ne ruokaan. Ne eivät ole pelkiltään niin kitkeriäkään kuin tavallinen salaatti, vaikka olen minä sitäkin silpunnut joukkoon. Sitä ei kuitenkaan kannata tehdä niin sanotusti salassa lapsen silmiltä. Ehkäpä tuostakin päästään vähitellen yli.

Postauksen reseptit eivät välttämättä ole vegejä, joten ne pitäisi olla helppo toteuttaa ilman kikkailuja. Toki niistä voi halutessaan tehdä sellaisia (tai mikäli lapsi on muna-allergikko). Itse tykkään kokata ilman ehdottomuutta, joten vaikka käytän kaurakermaa ja kauramaitoa niin ruoasta saattaa silti löytyä tavallista juustoraastetta tai tuorejuustoa (koska ei ole sen voittanutta). 

______________________________

Elämän ei tarvitse olla pelkkää pinkkiä hattaraa, myös kirpeää salmiakkia mahtuu päiviin. <3
______________________________

SEURAATHAN JO Facebookissa?

Tai hyppää mukaan INSTASSA!


MAMMALANDIAN blogit

Kommentit

  1. Kasvisrisotto ja kidneypapukastike voisi mennä kokeiluun :) Loman jälkeen taas arki alkaa, ja tarttee kartuttaa arjen reseptipankkia :) Meilläkin melko kasvispainotteisesti syödään, linssit ja pavut on ihan lemppareita, mutta välillä (usein) sitä vaan jumittaa, että mitä ihmettä keksis taas ruoaksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse kultakin aina reseptit välillä loppuu. :D Siksi tykkään keksiä itse ja soveltaa näiden kanssa. Kiva jos löytyi uutta!

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Suositut tekstit